Volkswagen. Je zal er maar een hebben.

Blog uit 2014:

Dit is de nieuwe slogan van Volkswagen. De commercial is regelmatig te zien op tv, en te horen op de radio. Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar ik moet iedere keer denken aan het BNN programma ‘je zal het maar hebben’. Een tv programma waarin we meekijken in het dagelijks leven van jongeren met een aandoening. Een vaak heftige, confronterende aandoening. Hoe luchtig, open en eerlijk Patrick Lodiers, Ruben Nicolaï of Valerio Zeno het programma ook presenteren, je voelt je als kijker een geluksvogel. Want je zal het inderdaad maar hebben. En daar wringt wat mij betreft de Volkswagen schoen. ‘Je zal maar….’ is een ‘stel je voor dat’. Maar wat voor een? Wat roept het op?

‘Je zal het maar hebben’.  ‘Het zal je man/vrouw maar zijn’. ‘Je zal er maar wonen’ (inderdaad, dat was een paar jaar terug een campagne om wonen en werken in Zuid- Limburg te stimuleren), ‘je zal er zo uitzien’, ‘het zal je maar gebeuren’. Wat roept dat op? Verlangen? Het ‘dat wil ik ook’ gevoel?

Bij mij werkt het averechts. Het ‘ben ik even blij dat ik het niet heb’ gevoel overheerst.  ‘Volkswagen, je zal er maar een hebben.’ Aaaah, wat sneu. Hij kan er ook niets aan doen. Hij had veel liever een andere auto gehad, maar moet het doen met een Volkswagen. De pechvogel. Ik krijg bijna medelijden. Bijna. Niet helemaal. Daarvoor zijn de auto’s van Volkswagen toch gewoon veel te mooi. En goed.

Dus DDB, ja de commercials zijn van het veel geprezen reclamebureau DDB, wat is de bedoeling? Beter verkeerde aandacht dan geen aandacht? Je zal het maar bedacht hebben…

PS: toen wisten we nog niet wat we inmiddels wel weten over Volkswagen. Dat maakt de slogan nog wranger!